Tol voor vrachtwagens op basis van CO₂-uitstoot

2026-10-07

Het voorlopige akkoord met de Raad, waarin de tolheffing voor zware vrachtwagens op basis van CO₂-emissieklassen wordt geregeld, is aangenomen: 475 leden stemden voor, 96 tegen en 70 onthielden zich van stemming. De EPP, S&D en Renew steunden het voorstel vrijwel unaniem, terwijl de fractie Greens/EFA verdeeld stemde (15 voor, 7 tegen, 23 onthielden zich). Van de extreemrechtse fracties stemde de ECR overwegend voor, de PfE overwegend tegen en de ESN onthield zich grotendeels.

Infographic

De Eurovignet-richtlijn (1999/62/EG) stelt regels vast voor de heffingen die zware voertuigen moeten betalen voor het gebruik van de wegen. Volgens deze richtlijn wordt de tolheffing ook gedifferentieerd op basis van de CO2-emissieklasse waartoe het voertuig behoort. Er is gestemd over een voorlopig akkoord met de Raad. Dit akkoord wijzigt deze richtlijn, samen met de richtlijnen 1999/37/EG en (EU) 2019/520, voor zware voertuigen met aanhangwagens en verduidelijkt en vereenvoudigt sommige bepalingen ervan. Met de goedkeuring van het akkoord heeft het Parlement zijn standpunt in eerste lezing vastgesteld.

Wat verandert er door het akkoord:

Het verduidelijkt vanaf wanneer lidstaten de tolheffing moeten differentiëren op basis van CO2-klassen voor nieuwe subgroepen van voertuigen: 12 maanden na de publicatie van de referentie-emissies, met uniforme data op 1 juli of 1 januari.

Het stelt de waarde van de „geplande emissiereductie“ weer vast op 30 % tegen 2030. Door de goedkeuring van Verordening (EU) 2024/1610 was dit onbedoeld verscherpt tot 43 %, en het akkoord corrigeert dit. Voertuigen die al in klassen waren ingedeeld, worden opnieuw ingedeeld.

Er wordt bepaald tot welke CO₂-klasse voertuigen zonder emissieprofiel, bedrijfsvoertuigen, voertuigen op twee brandstoffen en achteraf omgebouwde voertuigen met nuluitstoot behoren. Voertuigen met een brandstofgenerator behoren tot CO₂-klasse 1.

De Commissie wordt opgedragen om uiterlijk op 30 juni 2029 te beoordelen of tolheffing ook moet worden gedifferentieerd op basis van de kenmerken van aanhangwagens, dat wil zeggen aanhangwagens en opleggers.

Er wordt gezorgd voor coördinatie tussen de lidstaten bij de uitwisseling van gegevens over de classificatie van voertuigen.

De overeenkomst werd namens het Parlement onderhandeld door rapporteur Matteo Ricci (S&D). Schaduwrapporteurs voor de andere fracties van de pro-Europese meerderheid waren Markus Ferber (EPP), Jan-Christoph Oetjen (Renew) en Lena Schilling (Greens/EFA).

475 leden stemden voor, 96 tegen en 70 onthielden zich van stemming. De S&D steunde het akkoord unaniem (118 voor, niemand tegen), de EPP (165 voor, 3 tegen) en Renew (71 voor, 3 tegen) vrijwel unaniem. We beschikken niet over een eigen verklaring van deze drie fracties over de stemming; hun standpunt blijkt daarom uit de manier waarop ze hebben gestemd.

De fractie Greens/EFA stemde verdeeld: 15 van haar leden stemden voor, 7 tegen en 23 onthielden zich. De meesten van hen onthielden zich dus van stemming. Waarom de fractie verdeeld was, weten we niet: op haar website hebben we geen verklaring over deze stemming gevonden.

Vanuit extreemrechts stemde de ECR overwegend voor (70 voor, 8 tegen), de PfE overwegend tegen (5 voor, 56 tegen, 8 onthielden zich) en de ESN onthield zich grotendeels (2 voor, 2 tegen, 22 onthielden zich). The Left stemde met 22 voor, 8 tegen en 8 onthoudingen.

Wij verzamelen en presenteren visueel gegevens die openbaar beschikbaar zijn op de pagina van het Europees Parlement. Votemap.eu ontkent elke verantwoordelijkheid voor mogelijke inconsistenties in de gegevens of wijzigingen na publicatie.

Beschrijvingen zijn gemaakt met behulp van DeepL machinevertaling. Onze excuses voor eventuele onvolkomenheden of ongemakken.

cy